Nutricionizam

Smoothie za doručak: Da ili Ne?

Autor 24/06/2019 Nema komentara

Da li je smoothie zdrav način da se započne dan?

Kada govorimo o brzoj i jednostavnoj opciji za doručak smoothie  svakako zauzima visoko mesto. Niste ni trepnuli, a već ste zadovoljili 2 važna pravila zdrave ishrane: imali ste doručak i uneli  voće i eventualno povrće  pre nego što je sat otkucao 10 ujutru.  Ali, da li vam ovo zvuči suviše dobro da bi bilo i istinito? U daljem tekstu pogledajte razloge za i protiv,  odnosno kako da ovaj popularni napitak učinimo zdravijim.

ZA

  1. Brz i jednostavan doručak

Ukoliko je pravilno napravljen i sadrži sve neophodne sastojke, smoothie može da predstavlja brz, ukusan i jednostavnospremljen doručak. Ovo je posebno važno za one koji nemaju vremena za doručak ili jednostavno žele da pojedu nešto lagano i hranljivo što će im obezbediti energiju na početku dana.

  1. Odličan način da se poveća dnevni unos povrća

Pravilno napravljen smoothie podrazumeva i jednu do dve  porcije povrća. Ovo je sjajan način za mališane, kao i za sve one koji imaju ‘fobiju’ od povrća, pre svega zelenog, lisnatog kao što je spanać, kelj, blitva, da i ovo povrće unesu u organizam.

  1. Zamena za kompletan obrok

Ukoliko sadrži sve hranljive materije kao što su ugljeni hidrati, zdrave masti, proteini, vlakna, vitamini i minerali smoothie može da bude zamena za kompletan obrok, pre svega doručak ili užinu. Da bi se to postiglo važno je da se pored voća, ubace i drugi hranljivi sastojci kao što je povrće, mlevene semenke, izvori proteina, puter od orašastih plodova, ovsene pahuljice i slično.

  1. Smoothie je ukusan

Bez sumnje, smoothie predstavlja ukusan napitak tako da predstavlja odličan način da se unesu namirnice koje nam možda nisu omiljene. Ovo se pre svega odnosi na decu i one koji ne vole zeleno lisnato povrće. Kelj, spanać ili blitva poprimaju slaktasti ukus kada su pomešani s drugim sastojcima.

  1. Povećava se repertoar hranljivih namirnica u vašoj ishrani

U smoothie možete staviti sve sto poželite, posebno one sastojke koje možda ređe jedete ili ne volite i na taj način proširite vaš uobičajeni repertoar kada je ishrana u pitanju.

 

PROTIV

  1. Smoothie može biti pun šećera

Većina recepata za smoothie podrazumeva nekoliko porcija voća, a mnogi sadrže i šargarepu koja ima otprilike 7g ugljenih hidrata. Iako je voće dobar izvor minerala i vitamina ono je pre svega izvor šećera i smoothie napravljen na ovaj način zapravo predstavlja slatki negazirani napitak. 

  1. Nedostatak vlakana

Voće i povrće su dobar izvor vlakana koja su neophodna u ishrani. Iako savremeni aparati za pravljenje smoothie u velikoj meri čuvaju voćnu pulpu, i dalje se preporučuje da se voće pojede u celini kako bi se u potpunosti sačuvala vlakna. Ovo je posebno važno za one koji imaju problema sa redovnom stolicom i one koji žele da postignu idealnu težinu.

  1. Voćni smoothie nije kompletan obrok

Smoothie napravljen samo od voća i najčešće krtolastog povrća ne predstavlja kompletan obrok, jer ne sadrži proteine, masti i vlakna – hranljive materije koje su preduslov za zdravu ishranu. Ukoliko bi se ovakav smoothie konzumirao svakodnevno mogao bi da dovede do nedostatka važnih makronutrijenta što bi dugoročno moglo da se odrazi i na zdravlje.

  1. Nedostatak osećaja sitosti

Da li ste primetili da ste ubrzo nakon što ste popili voćni smoothie za doručak opet gladni i da tada najčešće posežete za nezdravom hranom. To je zbog toga što ste kroz smoothie uneli veliku količinu šećera koja je dovela najpre do skoka, a zatim do pada istog u krvi i proizvela osećaj gladi. Ovome takođe doprinosi i nedostatak vlakana i proteina u ovom napitku, što sve za posledicu može da ima višak kilograma.

 

Dakle, koji sastojci bi bili idealni za smoothie?

  1. Pre svega – uvek se opredelite za smoothie koji ste sami napravili, a ne onaj kupljen u prodavnici ili restoranu. Imajte na umu da fabrički proizveden smoothie može da sadrži 41-53 g šećera.
  2. Stavite samo jednu porciju ili 80 g voća.
  3. Dodajte 1-2 porcije povrća kao što je: spanać, kelj, blitva, krastavac.
  4. Izbegavajte šargarepu i krtolasto povrće.
  5. Obavezno dodajte izvore proteina kao što su grčki jogurt ili visokokvalitetni proteinski prah, bez šećera.
  6. 1/2 avokada obezbediće dodatni unos ‘zdravih masti’.
  7. Kašika putera od kikirikija, badema ili drugog orašastog voća obezbediće unos dobrih masti – omega 3 masnih kiselina, kao i proteina.
  8. Lanene ili chia semenke takođe će povećati sadržaj proteina, kao i omega 3 masnih kiselina.
  9. Ovsene pahuljice će doprineti da smoothie predstavlja kompletan obrok i da se uspostavi osećaj sitosti.

 

Smoothie napravljen na ovaj način može da zameni obrok, pre svega doručak ili užinu jer sadrži sve neophodne hranljive materije.

Ostavite komentar