Suplementi ‘da ili ne’ zvuči kao jednostavno pitanje koje klijenti ili pacijenti često postavljaju na kraju konsultacije sa nutricionistima, dijetetičarima, lekarima ili fitnes trenerima. Ukoliko je odgovor negativan nije neuobičajeno da, u potrazi za brzim rešenjima, osoba sama krene u potragu za suplementima i pri tome donese  odluku o vrsti, dozi i ucestalosti upotrebe istog.

Činjenica je da pod uticajem medija, oglasa ili po preporuci prijatelja koji ‘već neko vreme uspešno koriste neki od suplemenata’ broj osoba koje ih koriste kao dodatak ili čak zamenu za redovnu ishranu, raste. Nije neuobičajeno da klijent ili pacijent dolazi na konsultaciju s listom suplemenata koje koristi već neko vreme i s pitanjem da li da nastavi ili ne. Posebno su aktuelne razne vrste proteinskih prahova koje se koriste u sportu kako bi se poboljšao performans i povećala mišićna masa ili postigla idealna težina. Ono sto posebno zabrinjava  je činjenica da ovakve suplemente koriste tinejdžeri i osobe u razvoju  bez znanja roditelja ili stručnjaka koji bi mogli da im daju pravi savet.

Ovde je potrebno naglasiti da industrija suplemenata ima drugačiju kontrolu u odnosu na industriju lekova. Ta kontrola nije tako striktna i nije neuobičajeno da određeni suplementi mogu da sadrže i različite materije – stimulanse, koje mogu da imaju negativne posledice po naše zdravlje, pogotovu ako se koriste u dužem periodu. Pojedine suplemente ne treba koristiti  u kombinaciji sa određenim  lekovima, jer između njih postoji interakcija. Zbog toga je izuzetno važno da se osobe koje su hronični bolesnici i koriste određenu terapiju, posavetuju sa svojim lekarom ili nutricionistom pre nego što počnu da koriste suplemente.

Ako se osvrnemo unazad i postavimo sebi pitanje šta su suplementi, prvo što pomislimo je da su to određene tablete ili prah iz prodavnice. Činjenica je da je suplement proizvod koji sadrži jednu ili više hranljivih materija i čija je namena da bude dodatak ishrani. To mogu biti vitamini, minerali, biljni preparati.

Da li koristiti suplement ili ne zavisi od više faktora. Da biste dobili odgovor potrebno je da se zapitate:

1. Kako se hranite?

Postavite sebi pitanje da li vam je ishrana raznovrsna i da li je apsorpicija unetih hranljivih sastojaka pravilna. Jer, osim toga što je važno šta unosimo u organizam, važno je i da tu hranu pravilno varimo i apsorbujemo. Preduslovi za pravilnu apsorpciju su da hrana bude adekvatno sažvakana, da jedete lagano, u mirnoj i opuštenoj atmosferi bez mobilnih telefona i kompjutera, po mogućstvu najmanje 20 minuta. Poznato je da stres može da utiče na smanjeno lučenje stomačne kiseline koja je neophodna za pravilnu razgradnju hranljivih sastojaka u digestivnom traktu. Ovo su sitnice, ali mogu značajno da poprave stanje našeg digestivnog sistema, poboljšaju apsorpciju i učine upotrebu suplemenata, kao što su na primer enzimi za varenje, suvišnim.

2. Da li uzimate dovoljno hranljivih sastojaka kroz ishranu ?

Ovo je drugo veoma važno pitanje koje treba razmotriti pre nego što se započne upotreba suplemenata. Ukoliko je vaša ishrana bazirana na brzoj hrani, rafinisanim ugljenim hidratima i ako ne unosite dovoljno povrća i vlakana, kao i izvore proteina i složenih ugljenih hidrata najverovatnije je da vašem organizmu nedostaju određeni vitamini i minerali ili neki od makronutrijenata. Ali pre nego sto posegnete za suplementima kao najednostavnijim rešenjem da se ovaj problem prevaziđe, pokušajte da unesete promene u vaš način ishrane. Počnite da sami pripremate hranu bogatu izvorima proteina, kompleksnih ugljenih hidrata, nezasićenih masti, raznovrsnim sezonskim voćem i povrćem i videćete da postoji mogućnost da izbegnete upotrebu suplemenata.

3. Da li imate specifične potrebe za određenim suplementima

Naravno da postoje situacije kada je neophodno ishrani dodati određene vitamine, minerale ili druge suplemente. Na primer, trudnicama se često savetuje da uzimaju preprate gvožđa ukoliko imaju anemiju i/ili preprate folne kiseline kako bi se predupredile anomalije mozga i kičmene moždine kod novorođenčeta. U nekim zemljama sveta gde nema dovoljno sunca, kao što je na primer Velika Britanija, često se savetuje uzimanje vitamina D kako bi se sprečila pojava rahitisa i drugih oboljenja vezanih za nedostatak ovog vitamina. Ili ukoliko ste pod stresom, uzimanje vitamina C ili nekih biljnih preparata može da poboljša vašu reakciju na stres. Takođe, upotreba pravilno odabranog probiotika ima smisla ukoliko je usled dugotrajne upotrebe antibiotika vaša crevna flora poremećena.

Da li smo dali odgovor na vaše pitanje?

Da li koristiti suplemente ili ne veoma je kompleksno pitanje i odluku o tome treba prepustiti onima koji se time bave, a to su pre svega lekari, nutricionisti ili dijetetičari.

Prvenstvo uvek treba dati dobro izbalansiranoj i zdravoj ishrani koja bi uz dobru apsorpciju trebala da obezbedi adekvatan unos svih neophodnih hranljivih sastojaka.

Svakako da  postoje situacije kada je upotreba suplemenata poželjna. Ali pre nego što odlučite da li da isti koristite, posavetujte se sa svojim nutricionistom ili lekarom koji će vam pomoći pri izboru. Pored vrste suplementa i doze, važno je imati u vidu i oblik u kome se suplement nalazi, sposobnost organizma da ga apsorbuje, kao i da li postoji interakcija  između lekova koje koristite i suplemenata.

Izbor suplemenata koji se nude na tržistu je veliki i ukoliko ne znate da ih pravilno izaberete, što podrazumeva i tumačenje deklaracije na proizvodima, takav proizvod može da ima više štete po vaše zdravlje nego koristi.

Zbog toga vam savetujemo da nam se obratite za stručnu pomoć kada je u pitanju izbor suplemenata.

Postanite najbolji
što možete

Želite li da očuvate i poboljšate svoje zdravlje, povećate energiju i oslobodite se čestih promena raspoloženja, da bolje spavate, budete efikasniji na poslu i u privatnom životu, pre svega da budete zadovoljni sobom? Želite li da, pri svemu tome, na zdrav način postignete željenu telesnu težinu i izgled?

Ostvarite vaše ciljeve i postignite dugoročne rezultate uz savete i konstantnu pomoć iskusnih i posvećenih stručnjaka, kroz provereno efikasan program grupne i individualne podrške.

Preuzmite besplatnu e-knjigu Wellbeing programi

90.97%Stepen ostvarenja postavljenog cilja
10.74Prosečan gubitak telesne težine (kg)
27.8Prosečno smanjenje obima (cm)

Ostavite komentar